جاوید قدیمی

بایدهای قبل از ایجاد یک شبکه اجتماعی

ایجاد یک شبکه اجتماعی بزرگ و مشهور که درآمد و شهرت زیادی به تیم مدیریت آن هدیه دهد همیشه یک آرزوی شیرین، و در روز اول یک هدف ساده به نظر می رسد.

اما همیشه همه چیز گل و بلبل نیست که با چند هزار تومان هزینه سالیانه و چند تبلیغ ایمیلی و غیر ایمیلی روزگار وفق مراد بگذرد!
اگر در فکر ایجاد یک شبکه اجتماعی هستید و یا به تازگی شبکه ای اجتماعی ایجاد کرده اید توصیه می کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

هدف، هدف، هدف!

تکلیف را با خودتان مشخص کنید هدف شما از ایجاد شبکه اجتماعی چیست؟
به کسب درآمد از شبکه اجتماعی می اندیشید یا آنکه اعتبار و شهرت حاصل از شبکه اجتماعی برای شما مهم تر است؟
چه کاری در این شبکه قرار است انجام دهید؟ می خواهید فضایی سرگرمی و فرحناک برای کاربران شما باشد یا هدف اصلی شما شبکه ای تخصصی پیرامون موضوع خاص کاری یا اجتماعی است؟
پاسخ این سوالات را در جایی برای خود ثبت کنید مطمئنا چند سال آینده با برگشت و خواندن پاسخ های خود، درستی یا اشتباه بودن مسیرتان را خواهید فهمید.

بی گدار به آب نزنید!

افق رشد شبکه اجتماعی شما چه قدر است؟
به عبارت ساده تر چه حجم از نوشته و کاربر فعال در روز را برای زمان اوج شبکه خود پیشبینی می کنید؟
منظور از سوال این نیست که شما همین امروز که شبکه را ایجاد کردید چه مقدار بازدید روزانه و کاربر فعال خواهید داشت، بلکه شما در ذهن خود چه مقدار کاربر فعال را متصور هستید؟ هزار یا دو هزار یا صد هزار یا چند میلیون کاربر در روز؟
از لحاظ رتبه Alexa بهترین جایگاهی که برای شبکه خود در ایران و جهان تصور می کنید چه مقدار است؟
متاسفانه اکثر افراد هنگام ایجاد شبکه اجتماعی به این موضوع دقت لازم را ندارند اما در واقع افقی که شما برای شبکه خود متصور هستید پیش زمینه برای ایجاد برنامه توسعه شبکه شما خواهد بود، بی شک هزینه مورد نیاز برای یک شبکه اجتماعی با چندین میلیون کاربر روزانه با شبکه ای با تنها چند صد کاربر در روز قابل قیاس نیست و الگوهای توسعه متفاوتی را می طلبد.

برنامه خود را بنویسید!

دست به قلم شوید و هرچه را که از شبکه اجتماعی خود می خواهید روی کاغذ بنویسید.
راه های جذب منابع مالی ، جامعه مخاطب ، روش های تبلیغ ، و جایگاهی که برای یک سال آینده شبکه خود متصور هستید را ریز به ریز مشخص کنید.
هرچند که شاید در مسیر حرکت نیاز به تغییر برخی از اهداف داشته باشید لکن وجود برنامه و چشم انداز تضمین کننده رشد و حرکت شبکه ی شماست.

به فکر منابع مالی باشید!

شاید در روزهای اول راه اندازی یک شبکه اجتماعی هزینه های نگهداری آن زیاد نباشد ولی به زودی شما نیاز به استفاده سرور های با قدرت بیشتر نیاز دارید پس از همین حالا در فکر باشید.

در فکر بودن به معنای تجاری سازی امکانات نیست ، گاهی با جذب تبلیغات ، گاهی با ارائه محصولات و ایجاد کسب و کارهای جانبی در کنار شبکه اجتماعی می توانید هزینه های خود را تامین کنید.

تعهد نامه و مانیفست فکر خود را مشخص و اعلام کنید.

به عبارت ساده مشخص کنید تفکرات شما و شبکه ی اجتماعی شما بر چه نوع است چه رفتار هایی در شبکه اجتماعی شما مجاز و چه رفتارهایی غیر مجاز است اهمیت این موضوع زمانی مشخص می شود که شبکه شما از لحاظ کاربر رشد کند اگر از ابتدا پایه های شبکه را محکم نکرده باشید شبکه تبدیل به کاروانسرایی بی در و پیکر خواهد بود.

تفکرات کودکانه که همه ی افراد بیایند و هر رفتاری که خواستند انجام دهند را کنار بگذارید چه بخواهید چه نخواهید شبکه اجتماعی شما تجلی گاه تفکرات شماست پس از همان ابتدا گربه را بر در حجله بیاویزید تا در آینده درگیری های بین کاربران شما به حداقل برسد.

قوانین را مشخص کنید

خیلی ساده بگویم قوانین هر شبکه اجتماعی در نقش قانون اساسی آن عمل می کند.

اگر قوانین شما ناقص باشد یا مدام مجبور به تغییر آن شوید هرج و مرج در تمام ارکان شبکه ی شما ایجاد خواهد شد پس قوانینی بنویسید که تا مدت ها نیاز به تغییر آن نداشته باشید.
البته این سخن به معنای ضرورت نداشتن اعمال تغییرات در بازه های زمانی نیست لکن قوانین هرچه کمتر تغییر کند کاربران بهتر می پذیرند.

تیم بسازید!

ایجاد تیم های نظارتی ، مالی ، محتوایی و… از بین بردن قدرت مدیریتی شما نیست بلکه بالعکس کمک کننده و همیار شما در رشد و توسعه شبکه ی شماست.

پس قبل از ایجاد دست کم ۵ نفر فرد مطمئن جهت حضور در هسته ی اولیه تیم مدیریتی خود انتخاب کنید در آینده همراه با رشد شبکه افراد بیشتری را برای کمک گرفتن خواهید شناخت.

استفاده هاست رایگان ، هاست ارزان = یک شبکه ضعیف و سخیف!

هاست های رایگان و هاست های ارزان قیمت کاربرد خاصی دارند به همین علت برای یک شبکه اجتماعی که قصد رشد دارد مناسب نیستند، البته این سخن به معنی خوب بودن هر هاست گران قیمت نیست کیفیت سخت افزارهای سرور ، نحوه پشتیبانی و… را در نظر بگیرید البته در هنگام ایجاد یک هاست اشتراکی مناسب کافی است ولی در ادامه کار به مرور نیاز به تهیه VPS و سرور خواهید داشت.

منبع: برای شیرترانیکس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *