جاوید قدیمی

ممنوعیت استفاده از نام مستعار در شبکه‌های اجتماعی

ممنوعیت استفاده از نام مستعار در شبکه‌های اجتماعی

در پی اعلام دولت چین مبنی بر ممنوعیت استفاده از نام مستعار در شبکه‌های آنلاین، کاربران اینترنت چین موظف شده‌اند که تا کمتر از یک ماه دیگر با هویت واقعی خود در دنیای آنلاین حضور داشته باشند.

دولت چین پس از غیر ممکن کردن دسترسی به VPN ها و در ادامه ساماندهی و پالایش فضای مجازی این کشور مقرر کرده است از اول ماه مارس بهره‌گیری از نام‌های مستعار را هم در دنیای آنلاین ممنوع کند.

در قانون جدید کاربران اینترنت چین موظف شده‌اند که تا کمتر از یک ماه دیگر با هویت واقعی خود در دنیای آنلاین حضور داشته باشند.

با اعمال این ممنوعیت٬ همه اکانت‌هایی که به هر نحوی از اسم مستعار بهره می‌گیرند٬ یا به‌صورت ناشناس هویتی متفاوت با هویت واقعی خود می‌سازند یا خود را جای اشخاص و نهادهای دیگر جا می‌زنند٬ دیگر امکان حضور در اینترنت را نخواهند داشت.

مرکز مدیریت فضای مجازی در چین خبر این ممنوعیت جدید را اعلام کرده و گفته که به موجب آن دیگر اکانت‌هایی که وانمود می‌کنند متعلق به نهادهای دولتی‌اند٬ از جمله آژانس مقابله با فساد اداری٬ و اکانت‌هایی که با هدف به طنز کشیدن سیاست٬ نقش رهبران کشورها را بازی می‌کنند٬ دیگر نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

همچون همیشه خدمات‌دهندگان اینترنت مسئول پیاده‌سازی سیاست جدید دولت چین خواهند بود.

وایبو٬ بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی آنلاین چین که معادلی بومی برای سرویس توییتر است٬ همچون بسیاری کمپانی‌های دیگر از تصمیم جدید دولت چین استقبال و اعلام کرده فقط در ماه گذشته ۲۹۳ حساب کاربری را به خاطر برگزیدن «نام‌های نامناسب و زننده» حذف کرده است.

سیاست جدید دولت چین در قبال اینترنت در حالی اعلام شده که در هفته گذشته هم خبرهایی پیرامون ارتقاء سیستم فیلترینگ اینترنت و ایجاد اختلالات جدی در سرویس‌های وی‌پی‌ان در این کشور منتشر شده بود.

چین در سال‌های گذشته همه اتصالات شناخته‌شده وی‌پی‌ان را بلاک می‌کرد٬ اما از سال گذشته فیلترینگ در این کشور بلاک کردن کانکشن‌های مشکوک به وی‌پی‌ان را هم آغاز کرد. حالا آن‌طور که متخصصان می‌گویند این کار به صورت اتوماتیک انجام می‌شود.

تعداد کاربران اینترنت در چین حالا از مرز ۶۵۰ میلیون نفر هم گذشته است است. جمعیت کاربران اینترنت چین با ۳۱ درصد افزایش در سال ۲۰۱۴ به این رقم رسیده است. رشد کاربران آنلاین موبایل در این کشور حتی از این هم پرشتاب‌تر است و حالا در مجموع٬ ضریب نفوذ اینترنت در چین به ۴۷.۹ درصد رسیده است.

 

منبع: «خبرگزاری دانشجو»

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *